Krachtoefeningen voor het schoudergewricht

Exorotatie krachttraining schouder

Krachttraining voor exoratoren van het glenohumerale gewricht

  • M. infraspinatus {rotator cuff spier}
  • M. teres minor {rotator cuff spier}
  • M. deltoideus posteriore deel

Exorotatie krachttraining oefening A – zijlig

Houd de elleboog in de zij, de knieën gebogen en de rug recht. Uw bovenlichaam mag niet roteren en houd de schouder laag in de richting van de rechterheup. Houd de elleboog in een 90 graden flexie en de pols in een middenpositie. Foto A1 is de startpositie en foto A2 de eindpositie.

Foto A1

Foto A2

Exorotatie krachttraining oefening B – in zit

Houd de linkerschouder laag, en de pols in middenpositie. Houd de rug recht en niet zijwaarts buigen met de rug. Foto B1 is startpositie, foto B2 halverwege en foto B3 de eindpositie.


Foto B1

Foto B2


Foto B3

Exorotatie krachttraining oefening C – in zit

Bijna dezelfde als oefening B, echter nu in geabduceerde positie. Houd de rug recht en de pols in een middenpositie. Foto C1 is startpositie, foto C2 halverwege en foto C3 de eindpositie.


Foto C1

Foto C2

Foto C3

Exorotatie krachttraining oefening D + E – buiklig

Houd de bovenarm beneden, de lage onderrug niet hol maken en controleer de positie van het schouderblad. Oefening E is hetzelfde maar dan met twee armen tegelijkertijd.


Foto D

Foto E

Exorotatie krachttraining oefening F – zijlig

Druk de bovenarm/elleboog op de rol terwijl u de onderarm optilt. Knieën gebogen en met opgetrokken heupgewrichten met rechte rug en correcte positie van het schouderblad. Foto F1 is de startpositie en F2 de eindpositie. 


Foto F1

Foto F2

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.