Mobilisatie oefeningen schoudergewricht

Extra schouderoefeningen exorotatie mobiliteit

Extra schouderoefening exorotatie mobiliteit A

Staande positie. Broomstick exercise. Houd de stok los met de vingers vast en achter de bovenarm langs naar beneden de elleboog is 90 of iets meer dan 90 graden gebogen. Met de linker hand kan nu de linker aangedane arm verder in exorotatie worden bewogen tot in de eindpositie. Foto A2 weergeeft de oefening van de voorkant. Mobilisatie van de exorotatie. Op foto A3 ziet u dezelfde oefening, maar dan gezien van de zijkant. Stretch op het anteriore kapsel (lig. Glenohumer alenterius) and M. subscapularis.


Foto A1

Foto A2

Foto A3

Extra schouderoefening exorotatie mobiliteit B

The Ulijn oefening, gezien van de zijkant. Deze oefening is ideaal de exorotatie te mobiliseren met  volledige controle. Deze oefening was mij onbekend totdat een patiënt mij deze methode als alternatief demonstreerde. Ik heb dan ook de oefening naar hem vernoemd. Ook nu  5 tot 10 keer herhalen en 10 tot 15 seconden in de eindstand houden. Foto B2 is als B1 maar dan gezien van voren. De vingers van de linker hand kunnen ook de stok pakken in een geproneerde stand van de onderarm dus boven langs. Dit is vaak prettiger en geeft minder risico voor eventuele irritatie van het polsgewricht. B3 is dezelfde oefening gezien van achteren. Houd de eindpositie 10 tot 15 seconden vast. Voer de oefening 2 maal daags 10 keer uit.


Foto B1

Foto B2

Foto B3

Extra schouderoefening exorotatie mobiliteit C

Rugligging. Actieve sluitfase. Druk de ellebogen tegen elkaar. Zie de witte pijlen. 5 tot 7 seconden. Vouw de handen. Leg ze achter het hoofd op de onderlaag. Dan tracht de ellebogen tegen elkaar aan te duwen. Ook dit zal met de aangedane arm niet lukken bij bijvoorbeeld een frozen shoulder in de beginfase. Uiteindelijk echter zult u ze steeds dichter bij elkaar kunnen brengen. Houd eindfase 5 tot 7 seconden aan en dan naar buiten laten bewegen en uithangen in ontspannen positie. Foto C2 is dezelfde oefening vanuit een andere hoek.


Foto C1

Foto C2

Extra schouderoefening exorotatie mobiliteit D

Rugligging met de hand van de aangedane arm gefixeerd met de vingers aan de rand van het bed of de tafel in een 100/145 graden flexie positie. Deze positie kan reeds de eor positie zijn. De niet aangedane hand trekt nu de rechter elleboog naar links (witte pijl) totdat u een pijnlijke rek sensatie in en rond de schouder voelt. Houd deze positie 10/15 seconden aan en ontspan daarna. 10 x herhalen. D2 als D1 gezien van achteren, de witte pijl is de trekrichting. De rode circel laat de fixatie zien aan de bedrand van de aangedane arm. De rechterarm moet verder helemaal ontspannen zijn.

Alternatief schouderoefening exorotatie mobiliteit D

D3 is hetzelfde als D1 en D2 echter nu staande met de aangedane arm aan bijvoorbeeld een deurpost. De linker, niet aangedane hand beweegt nu de elleboog naar links is de richting voor u als u de oefening uitvoert (witte pijl)


Foto D1

Foto D2

Foto D3

Extra schouderoefening exorotatie mobiliteit E

Houd de stok in beide handen en breng deze achter het hoofd en leg de stok op de nekschouderlijn. de vingers liggen los om de stok. Houd de positie 15 seconden aan en haal de stok weer weg herhaal 10 keer.


Foto E1

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.