Verbeter de mobiliteit in uw schouder

Frozen shoulder automobilisatie deel 2

U kunt de oefeningen uit deel 1 eindigen wanneer u voldoet aan de volgende bewegingscriteria: een actieve flexie van 135 graden, een exorotatie van 30 graden en een endorotatie handrug op de lage onderrug. Met deze bewegingsvrijheid kunt u starten met het tweede deel van de Frozen shoulder automobilisatie. 

Frozen shoulder automobilisatie oefening D

Foto D1: in ruglig, omvat de pols van de aangedane arm en breng deze zover als mogelijk in de eindpositie. Blijf dan 15 seconden in deze eor positie. Na 15 seconden terug naar de verticale strek/rek-vrije positie. Herhaal dit 10 x, de knieën zijn gebogen en de lage rug iets in de tafel drukken om een te holle rug te voorkomen. Houd dus bijna alle spieren van de romp ontspannen en laat de zwaartekracht het werk doen. In het begin van de behandeling zult u zeker niet zover komen, dit is een eindpositie. Je kan de hand vouwen zoals in Foto A1 en A2 van deel 1. Echter kan het prettiger zijn om de pols te omvatten van de aangedane arm, dit geeft meer controle en meer ontspanning. 

Foto D2: positie die u kunt innemen na 3 tot 6 maanden oefenen. In het begin van de behandeling komt u niet verder dan 90 tot 100 graden, maar reeds na enkele dagen zult u voelen dat er reeds vooruitgang voelbaar is.

Foto D1 Foto D2

Frozen shoulder automobilisatie oefening E

Als oefening C uit deel 1 goed gaat kunt u een handdoek gebruiken die u oprolt en als verlengstuk van de linkerarm gebruikt kan worden. Trek eerst met de linkerarm de rechter aangedane zijde naar links en dan omhoog in de maximale eindpositie en sla dan de handdoek zoals afgebeeld bij foto E1 om de schouder naar voren. Herhaal dit 10 x en houdt deze eindpositie 10 tot 15 seconden vast.

In het begin van de frozen shoulder (capsulitis adhaevisa) aandoening zal ook deze endorotatie (hand achter de rug) zeer pijnlijk zijn. Dus het pakken van de duim in plaats van de pols kan nodig zijn. In ieder geval rustig blijven ademen (oppervlakkig) ontspannen tijdens de oefeningen. Echter deel 1 heeft u afgesloten dus moet het nu kunnen met de handdoek.  

Foto E1

Frozen shoulder automobilisatie oefening F

Foto F1: ruglig exorotatie. Van boven achter gezien, de bovenarm ligt naast het bovenlichaam en de elleboog is 90 graden gebogen. Tracht nu de onderarm naar zover mogelijk naar buiten te bewegen (naar rechts in dit plaatje). Alleen de schouderspieren aanspannen de rest van het lichaam helemaal ontspannen. Adem rustig oppervlakkig verder. Houd de eindpositie 5 seconden vast 10 x en herhaal de oefening tweemaal per dag.  

Foto F1

Frozen shoulder automobilisatie oefening G

Foto G1: staande exorotatie. Omvat met de vingers een obstakel. Houd de bovenarm dicht tegen het lichaam en de elleboog (90 graden) dus licht tegen uw middel/heupregio, ook de linkerschouder in dit plaatje is gefixeerd tegen het klimrek. Nu het lichaam naar rechts draaien (zie witte pijl), totdat een vervelende scherpe pijn voelbaar wordt. Herhaal dit 10 x en 10 tot 15 seconden in deze eindpositie houden. 

Foto G1

 

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.