Schouderoefeningen in de revalidatiefase

Muscle Setting Exercises

Volledig aanspannen van arm en schouderspieren

De oefeningen hieronder zijn muscle setting exercises (MSE). De isometrische aanspanning en het tegelijkertijd volledig aanspannen van arm en schouderspieren is een wijze van training die in de meeste gevallen zonder schade aan passieve structuren van de schouder (na operatie bijvoorbeeld) veel narigheid kan voorkomen in de revalidatiefase. 

Oefeningen na operatie, uit de kom of kneuzingen

Deze oefeningen zijn van groot belang na operatie, dislocatie (luxeren c.q. uit de kom zijn van de arm) en contusie (kneuzen) en alle andere situaties aan de schouder waarbij pijn bij bewegen het gebruik van de arm onmogelijk maakt.

De oefeningen moeten aan de volgende criteria voldoen:

  1. alle spieren rond de schouder moeten tegelijkertijd actief zijn tijdens de oefening.
  2. maak een sterke vuist (knijp) tijdens de oefening.
  3. zorg ook dat de biceps (bovenarm voorkant) bij alle mse oef. aanspant.
  4. houd iedere oefening 10 seconden aan met maximale kracht binnen de pijngrens!
  5. de schouder en arm in de voorgeschreven positie houden en niet bewegen tijdens de oefening.
  6. houd de pols in de middenpositie.
  7. oefen meerdere keren per dag, elke dag.
  8. houd de arm in de volgende positie:
  • bovenarm iets naar voren zodat elleboog net voor het lichaam (10 graden flexie)
  • elleboog gebogen 90 graden
  • arm tussen 20 en 45 en graden endorotatie afhankelijk van de aard van het letsel bij status (situatie) na een schouder luxatie (die uit de kom is geweest) dan wel na operatie van een instabiele schouder is een positie van 45-60 graden endorotatie gewenst en dus goed vanuit een mitella of ander draagsysteem uit te voeren.

MSE oefening A - Extensoren elleboog

Duw de stevige vuist in uw linkerhand naar beneden, zorg ook dat u gelijktijdig de biceps aanspant.

MSE oefening B – Flexoren elleboog

Duw nu de stevige vuist naar boven. Let op de richting van de rode pijl in de afbeelding.

MSE oefening C – Exoratoren schouder

Duw de rechterhand naar rechts, naar buiten tegen de linkerhand.

MSE oefening D - Exoratoren schouder

Duw nu de rechterhand naar binnen, naar links tegen de linkerhand.

MSE oefening E - flexoren en abductoren schouder

Duw de rechterhand naar voren in de richting van de onderarm tegen de linkerhand.

MSE oefening F -  extensoren en abductoren schouder

Trek in de richting van de onderarm naar achteren. Houd met de linkerhand de pols vast.

MSE oefening G -  abductoren schouder

Duw de elleboog tegen de linkerhand naar u toe richting het lichaam.

MSE oefening H - abductoren schouder

Duw nu de elleboog naar buiten tegen de linkerhand, van u af dus, houdt de schouder laag. 

Muscle Setting Exercises verbetert:

  • Spierkracht
  • Actieve gewrichtsstabiliteit (cuff spieren c.q. rotatoren manchet)
  • Spiertonus (spierspanning)
  • Bloedcirculatie en propriocepsis (waarneming/gevoel)
  • Vertrouwen en controle in en van de schouder

Muscle Setting Exercises reduceert:

  • Pijn en irritatie
  • Spieratrofie
  • Kans op het zich ontwikkelen van een frozen shoulder
  • Kans op ontstaan dystrofie (posttraumatisch/postoperatief)
  • Kans op zeer lange revalidatiefase door sterk verlies aan bovenstaande punten bij ‘MSE verbetert’

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.