Fysiotherapieoefening schouder

Schouderoefening adductie mobiliteit

Schouderoefening adductie mobiliteit A:

Zijligging, aangedane zijde boven. Laat de arm uithangen in de getoonde positie. Is de eor bereikt houd hier 10-15 seconden. Groene lijn representeert de buitenrand van het schouderblad. Witte pijl de zwaartekracht.


Foto A

Schouderoefening adductie mobiliteit B:

Staand of zittend. Pak de ontspannen linkerarm bij de elleboog en beweeg deze naar rechts tegen het oor en iets naar achteren. Houd de eind positie 10-15 seconden vast daarna weer naar beneden laten en ontspannen.

Variant oefening B:

  • Foto B2 weergeeft dezelfde oefening, maar nu in rugligging. De groene lijn representeert de buiten rand van het schouderblad (margo lateralis). Knieën gebogen en de lage rug niet hol trekken. Het rek gevoel moet  rond de schouder gevoeld worden en niet tussen de schouderbladen. De witte pijl laat de trek  richting naar rechtsachter zien.

Foto B1

Foto B2

Schouderoefening adductie mobiliteit C:

Zelfde als oefening bij foto B2, maar nu in een +/- 135 graden flexie positie. De zwarte pijl geeft de trek richting aan. De groene lijn representeert de buiten rand van het schouderblad (margo lateralis).

Variant oefening C:

  • Foto C2 weergeeft dezelfde oefening als C1 maar nu vanuit 100 graden flexie positie. Houd de linker schouder goed op de tafel (rechter witte pijl). De groene lijn representeert de buiten rand van het schouderblad (margo lateralis).

Foto C1

Foto C2

Schouderoefening adductie mobiliteit D:

Zijligging aangedane arm boven. Houd de schouder zelf iets achter (linker witte pijl ) zodat niet het schouderblad mee wordt genomen in de adductie beweging. De rechter witte pijl representeert de zwaartekracht die meestal voldoende is om een mobiliserende kracht te geven voor de adductie. De  groene lijn representeert het scapulaire vlak. De blauwe lijn en de groene geven de hoek van  beweging aan die mogelijk is en waarin gerekt wordt. Op dit plaatje is deze hoek om en nabij de 50 graden.


Foto D

Schouderoefening adductie mobiliteit E:

Staand of zittend met de stok. Foto E1 is de start positie. De afstand tussen de handen bepaald de spanning die  optreed in beide schouders. Foto E2 is halverwege en foto E3 is de eindpositie.


Foto E1

Foto E2

Foto E3

Schouderoefening adductie mobiliteit F:

10 stok achter de rug in een adductie endorotatie positie van beide armen. Loop met de rechterhand naar links en vise versa en doe dit tot aan de eindpositie waarbij een rek gevoel in een of beide schouder wordt gevoeld. Houd deze positie 10-15 seconden. Dan loslaten en ontspannen.


Foto D

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.