Fysiotherapieoefening schouder

Schouderoefening anteflexie mobiliteit

Schouderoefening anteflexie mobiliteit A

In rugligging. Omvat de pols van de aangedane arm en breng deze zover als mogelijk in de eindpositie. Blijf hier dan 15 seconden in deze eor positie. Na 15 seconden terug naar de verticale stress/rek-vrije positie. Herhaal 10 keer. knieën zijn gebogen en de lage rug iets in de tafel drukken om een te holle rug te voorkomen. Houd dus bijna alle spieren van de romp ontspannen en laat de zwaartekracht het werk doen.

Varianten oefening A

  • Foto A2 geeft dezelfde oefening als A1. Nu meer controle en meer extra druk op de eindgrens omdat je niet altijd met de zwaartekracht de volledige eindgrens haalt. Rest uiteraard idem als bij foto A1.
  • A3 is dezelfde oefening als bij foto’s A1 en A2. Gevouwen handen. De korte witte pijl; houd de rug laag en trek de rug dus niet hol! Het is onverstandig op een dergelijke manier de eindgrens te bereiken omdat de spieren pijnlijk kunnen verkrampen.
  • Ook bij foto A4: zelfde als A1-3 maar nu wordt een stok gebruikt om in de eindpositie te rekken (mobiliseren).

Foto A1

Foto A2

Foto A3

Foto A4

Schouderoefening anteflexie mobiliteit B

In buikligging met de arm in een maximale flexie positie. Het mobiliserende moment bestaat uit een beweging van de arm naar boven in de witte pijl richting. Gecombineerd met een gelijktijdig  uitgevoerde beweging van de oksel naar de tafel naar beneden (groene pijl richting). Houd deze spanning 3/5 seconden aan en ontspan. herhaal 5-10 keer. Ontspan tussen iedere oefening voldoende lang!


Foto B1

Foto B2

Schouderoefening anteflexie mobiliteit C

Staand. Armen gevouwen naar volledige flexie bewegen en in de eindstand eventueel 10 seconden blijven. Dan terug naar beneden en ontspannen. Bij foto C2 ziet u dezelfde oefening, maar dan met behulp van een stok.


Foto C1

Foto C2

Schouderoefening anteflexie mobiliteit D

Met beide handen (vingers) tegen de muur oplopen tot in de maximale stand. Niet op de tenen gaan staan en de tenen evenals de neus tegen de muur houden in de eindpositie. In de eindpositie kan het nuttig zijn de flexoren aan te spannen door te trachten even de handen van de muur weg te halen.


Foto D1

Schouderoefening anteflexie mobiliteit E

Zeker ook deze oefening met name voor ouderen ideaal om het schoudergewricht in flexie richting te laten oefenen om schoudermobiliteit te oefenen.


Foto E1

Schouderoefening anteflexie mobiliteit F

Foto F1 is de situatie voor de oefening. Foto F2 is tijdens de oefening. Zittend, vanuit een maximale glenohumerale flexie positie waar de cuff niet meer in staat is de humeruskop te centreren (relatieve dorsaal en caudaal translatie). Elleboog rust op de tafel, de wervelkolom (rug) is recht. Nu de schouder (oksel) naar onder bewegen. Er treedt een mobiliserend effect op voor flexie voor het glh gewricht. Zie plaatje F2.


Foto F1

Foto F2

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.