Fysiotherapie oefening schouder

Basis automobilisatie programma

Het basis automobilisatie programma wordt in situaties gebruikt waarbij het schoudergewricht (glenohumerale gewricht) in een of meerdere richtingen licht beperkt is. Deze situaties zijn bijvoorbeeld:

  • In de laatste fase van een frozen shoulder beeld.
  • Chronische bursitis.
  • Na operaties laatste fase.
  • Stijve schouder (kan myogeen zijn of litteken weefsel of capsulaire stijfheid, of tendineuse of capsulaire adhaesies).

Schouderoefening basis automobilisatie A:

Buikligging met de aangedane arm in maximale flexie en gebogen elleboog. Duw nu de arm weg in verlengde van de bovenarm en druk tegelijkertijd de oksel naar de tafel, naar onder dus. Houd deze positie 3-5 seconden dan loslaten. Het is ook mogelijk in deze positie te blijven en enkel goed los te laten (te ontspannen rond de schouder). Houd dit 40-60 sec. aan en haal de arm uit deze positie en ontspan.


Foto A

Schouderoefening basis automobilisatie B:

Rugligging. De groene lijn geeft de buiten rand (margo lateralis) van de scapula (schouderblad) aan. Knieën gebogen en de lage (onder) rug niet holler maken! De rek moet gevoeld worden in of direct rond de schouder en niet tussen de schouderbladen. De witte pijl laat de trek richting zien waarin gerekt wordt. Naar het oor en iets naar onder (achter) richting tafel.


Foto B

Schouderoefening basis automobilisatie C:

Staand of zittend. Probeer de linker aangedane schouder laag te houden en roteer het bovenlichaam niet. Trek de elleboog in de richting van de rechter schouder naar rechts zodat de linker bovenarm dicht bij of tegen de borstkas komt. Een rek gevoel treedt op achter de schouder of een meer scherpere locale pijn voor in de schouder.


Foto C

Schouderoefening basis automobilisatie D:

Staand of zittend. Pak de elleboog van de linker aangedane arm als getoond in het plaatje en trek de elleboog in de richting van het oor en iets naar achteren. Houd deze eind positie ongeveer 10/15 seconden. Laat dan weer los en ontspan de arm.


Foto D

Schouderoefening basis automobilisatie E:

Stok achter de rug in staande of zittende positie. Armen dus in een extensie adductie endorotatie positie. Loop nu met beide handen in de richting van de witte pijlen totdat u in de eind positie komt en een rek gevoel meestal voor in de schouder soms wat uitstralend tot in de bovenarm (voorkant) wordt gevoeld. Houd nu 10/15 seconden vast en laat los en ontspan.


Foto E

Schouderoefening basis automobilisatie F:

Houd de stok vast zoals getoond in het plaatje en plaats deze indien mogelijk achter het hoofd in de nek of eventueel iets lager. Ontspan in deze positie goed de schouders laat ze zakken en ontspan ook de ellebogen. De eind positie nu kan pijnlijk zijn meestal diep voor in de schouder. Houd deze positie 110/15 seconden en daarna weg uit deze positie ontspan en laat los.


Foto F

Schouderoefening basis automobilisatie G:

Buikligging met de arm in 90 graden abductie en maximale exorotatie. De schouder rust niet op de ondergrond vanwege de beweging-beperking. Tracht nu de elleboog weg te strekken naar links in het verlengde van de bovenarm en probeer tegelijkertijd de oksel naar onder in de tafel te drukken. Houd nu 3-5 seconden vast en ontspan en haal de arm iets uit deze meestal zeer pijnlijke positie. (Sterke rek op het ventro-caudale kapselband-apparaat).


Foto G

Schouderoefening basis automobilisatie H:

Rugligging exorotatie van boven onder gezien. De bovenarm ligt dicht naast de romp en de elleboog is 90 graden gebogen. Probeer nu uit eigen beweging de onderarm verder naar buiten duwen(witte pijl). Houd de schouder laag en onder. Houd de elleboog in 90 of <90 graden. Een gemene nare pijn zal voelbaar zijn meestal diep voor in de schouder. Blijf goed en rustig ademen en houd deze pijnlijke eind positie 5 seconden vast. Herhaal evenals alle andere oefeningen 10 keer.


Foto H

Schouderoefening basis automobilisatie I:

Gevouwen handen. Rugligging knieën gebogen en onderrug niet hol maken dit is gevaarlijk omdat hier kramp kan ontstaan) bovendien houd u zichzelf voor de gek, de beweging moet niet uit de rug maar uit het schoudergewricht komen. De gestrekte armen zo ver mogelijk naar achteren laten uithangen (grote witte pijl) zoals in het plaatje te zien.

Variant foto I2: stok gebruiken om in eind positie te komen.


Foto I1


Foto I2

Schouderoefening basis automobilisatie J:

Staand of zittend. De aangedane arm pakt de handdoek achter de rug vast en de linker hand trekt de rechter hand nu in eerste instantie naar links en dan met name omhoog tot in de eind positie. Een vervelende pijn ook voor in de schouder en soms uitstralend in de bovenarm wordt nu gevoeld. Zoek dus een positie die haalbaar is. Houd nu 10/15 seconden vast en probeer tijdens deze rek fase de rechter schouder en elleboog goed los te laten.


Foto J

Schouderoefening basis automobilisatie K:

Liggend op de zij. Laat de aangedane arm achter de rug in eind positie uithangen (zie witte pijl). Ook deze positie zal pijnlijk zijn zoals in oefening J echter niet te snel terug brengen, als het houdbaar is 10/15 seconden blijven en weer terug brengen al of niet met hulp van de linker hand.


Foto K

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.