Coördinatie oefening voor de schouder

Schouderoefening de-koaptatie

De-koaptatie is een actieve vorm van aanspannen, om craniale migratie van de humeruskop te reduceren zodat een meer centrale positie kan worden ingenomen door de humerus kop tijdens scaption of abductie en flexie. Dit door actieve depressor functies te activeren {witte pijl plaatje A2} van de M. latissimus dorsi, caudale delen van de M. subscapularis en de M. infraspinatus (als aanwezig en functioneel) als wel de teres minor. Ook de adductoren retraktoren cq medio rotatoren van de scapula + de M. teres major en de pars sternalis en costalis van de M. pectoralis zullen actief zijn om de-koaptatie te bewerkstelligen.

Actieve mobilisatie en krachtoefening schouder

De-koaptatie is een actieve krachttraining als wel een mobilisatie techniek om de abductie of scaption te verbeteren in het glenohumerale gewricht. Door de de-koaptatie oefeningen krijgen de nog aanwezige delen van de cuff ondersteuning van spieren die normaal gesproken minder actief zijn bij het centreren van de kop tijdens abductie scaption of flexie. De hefboom werking van de nog aanwezige cuff wordt beter door de verbeterde centrale positie van de humeruskop tov het glenoid.

Wanneer doet u de-koaptatie oefeningen:

In het algemeen zijn deze oefeningen effectief als:

  • de functie van de cuff insufficiënt is en niet in staat is de kop te centreren in de kom in 60-100 graden glenohumerale abductie 
  • een lichte glenohumerale beperking van 10/20 graden flexie en/of abductie 
  • na operatie bijv. Latissimus dorsi transpositie bij irreparabele cuff laesies (de latissimus dorsi insertie wordt dan verlegd zodat deze spier kan fungeren als een depressor van de humerus kop tijdens de flexie en abductie). dus vervanging van cuff functie om impingement (craniale migratie) te voorkomen

Schouderoefening de-kaoptatie A

1 -2 zittend. Zit aan de rand van een tafel in de eor (end of range) positie van de abductie van de linker schouder (dus stoel en/of tafel hoogte aanpassen). Druk de elleboog over het oppervlak verder naar links en druk tegelijkertijd de schouder naar onder. Houd dit 3/5 seconden vast en ontspan daarna.

Door deze dubbele activiteit van de schouder en de elleboog worden de abductoren M. deltoideus pars medialis en de supraspinatus en andere cuff leden geactiveerd. De groene lijn geeft de binnenzijde van het schouderblad weer die ook meer verticaal is komen te staan door deze activiteit. De blauwe lijn laat zien dat het acromion lager is komen te staan.


Foto A1

Foto A2

Schouderoefening de-kaoptatie B

Oefening in in flexie positie naar de eindpositie of een hoek waarin de cuff niet in staat is de humerus kop te centreren (dorsaal en caudale translatie). De elleboog rust op de tafel, rechte rug. Patiënte duwt de oksel naar beneden (witte pijl) waarbij tegelijkertijd de elleboog iets naar voren kan schuiven. De schoudergordel (en humerus kop t.o.v. glenoid) beweegt nu naar beneden als te zien in figuur 4. de rug recht en in dezelfde positie houden.


Foto B1

Foto B2

Schouderoefening de-kaoptatie C:

Zelfde als A 1 en 2 in stand of in zit op een plank of zoals hier wandrek. De elleboog rust en drukt niet naar beneden. De schouder wordt naar beneden gedrukt met eigen kracht. Groene lijn is de binnenrand van het schouderblad.


Foto C1

Schouderoefening de-kaoptatie D

Oefening in zit positie. Tafel op schouder hoogte. Houd schouders laag, druk als in B4 eerst de schouder naar onder en scapulae iets geretraheerd als u de ellebogen een centimeters optilt en vasthoud. Houd deze positie 5-10 seconden. Tafel op schouder hoogte. Houd schouders laag, druk als in B4 eerst de schouder naar onder en scapulae iets geretraheerd als u de ellebogen een centimeters optilt en vasthoud. Houd deze positie 5-10 seconden. De oefening kan ook in het begin gedaan worden zonder gewichten. Actieve isometrische flexie vanuit een voorbereide de-koaptatie oefening.


Foto D1

Foto D2

 

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.