Fysiotherapie krachtoefening schouder

Schouderoefening endorotatie kracht

Schouderoefening endorotatie kracht A

Zijligging. Arm in 0/10 graden flexie. Voldoende dik kussen onder hoofd/nek om compressie op de schouder zo veel mogelijk te vermijden. Elleboog 90 graden gebogen. Breng de onderarm naar verticale positie en weer langzaam terug.


Foto A1 - begin positie


foto A2 - halverwege


Foto A3 - eind positie

Schouderoefening endorotatie kracht B

Buikligging. Bovenarm eventueel ondersteunen met zachte ondergrond. Dit plaatje toont de eindpositie. In de start positie (niet getoond) hangt de onderarm naar benden in een verticale positie.


Foto B

Schouderoefening endorotatie kracht C

Oefening C is specifiek voor de M. subscapularis. Een bijna maximale endorotatie positie. Plaatje bij C: Lift-off test en IRLS positie. Enkel een paar cm optillen. IRLS= Internal Rotation Lag Sign.

Voorhoofd op bijvoorbeeld een opgerolde handdoek. Houd de onderarm horizontaal. In sommige gevallen is het raadzaam een steun aan te brengen onder de schouder om excessieve protraktie en shift van de scapula te voorkomen.

Het plaatje toont de eind positie. De start positie is die, dat de onderarm rust op de bil of onderrug.


Foto C

Schouderoefening endorotatie kracht D

Zijligging. Arm in 90 graden flexie. Elleboog in 90 graden voldoende dik kussen onder hoofd/nek om compressie op de schouder zo veel mogelijk te vermijden. Oefening D kan ook in rugligging worden gedaan in 90 graden abductie scaption (in scapulair vlak). In het laatste geval een flinke handdoek onder de elleboog. Laatst genoemde is enkel mogelijk als de volledige abductie exorotatie positie kan worden ingenomen bij intact ventraal kapselbandapparaat en pijnvrije beweging.


Foto D1 - begin positie

Foto D2 - halverwege

Foto D3 - eind positie

 

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.