Krachtoefening bij schouderklachten

Schouderoefening horizontale adductie

De horizontale adductie wordt verzorgd door de M. pectoralis major, M. subscapularis, M. deltoideus pars anterior, M. coracobrachialis en de korte kop van de M. biceps brachii kan ook actief zijn.

Schouderoefening horizontale adductie A:

Rugligging, arm in 90 graden abductie (scaption) met of zonder gewichtje. Til de arm langzaam op tot in de verticale positie. (Concentrisch voor de adductoren). Dan langzaam terug naar de positie A1 (excentrisch voor de adductoren).

Dezelfde oefening kan gedaan worden met de elleboog in 90 graden al of niet met een gewichtje. (kortere hefboom minder intensief). De elleboog rust dan op de kruk en de arm wordt langzaam opgetild en met het bereiken van de verticale positie meer en meer in de elleboog gestrekt. Dus de onderarm blijft tijdens de oef. verticaal. De eindpositie is identiek aan foto A3.


Foto A1

Foto A2

Foto A3

 

Schouderoefening horizontale adductie B:

Staand met pulley machine. Arm in de lijn van het koord. Start positie plaatje B1. Houd schouder in de positie van de start positie dus roteer niet mee. Houd de rechter schouder laag. Blijf ademen gedurende de oefening. Elleboog dient gestrekt te blijven. Dan terug langzaam naar de start positie. (Excentrisch voor de adductoren).Vanwege de zwaartekracht zullen ook de abductoren en flexoren van de schouder actief zijn.


Foto B1

Foto B2

Foto B3

Foto B4

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.