Fysiotherapie krachtoefening schouder

Schouderoefening abductie

De abductie beweging wordt gedaan door de M. supraspinatus, de M. deltoideus en de andere cuff spieren. De cuff spieren stabiliseren de kop van de bovenarm in het kommetje van het schouderblad.

Schouderoefening abductie A:

Duimen wijzen naar achteren. (max. exorotatiebovenarm en supinatie van de onderarm). Langzaam bewegen, neem een gewicht dat goed is te controleren over het hele bewegingstraject. Kwaliteit! ook als nodig i.v.m. zwakte van spieren de beweging zonder gewicht.


Foto A1

Foto A2

Foto A3

Foto A4

Schouderoefening abductie B: (staand)

Duimen wijzen naar buiten. Langzaam bewegen naar boven (concentrisch voor de abductoren) en weer langzaam naar beneden (excentrisch voor de abductoren). Neem een controleerbaar gewicht. Houd gedurende de eerste 70-90 graden (zie foto 4 onderstaande tabel) de schouders zo laag mogelijk en tracht schouderbladen tezamen te houden, (retractie). Ook bij de neergaande (excentrische) beweging de schouders laag vanaf midden positie.


Foto B1

Foto B2

Foto B3

Foto B4

Schouderoefening abductie C: (staand)

Duimen wijzen naar binnen (endorotatie stand schouders) tot midden of 3/4 positie de duimen zo houden dan duimen naar achteren draaien in de laatste 1/4 van de beweging. Dito terug. Evenals hierboven geëigend gewicht en langzaam bewegen.


Foto C1

Foto C2

Foto C3

Foto C4

Schouderoefening abductie D (zijlig)

Er zijn 4 mogelijkheden om deze oefening uit te voeren. Mogelijkheid 3 en 4 worden in de plaatjes getoond.

1. Duim wijst naar beneden naar de heup (endorotatie positie).
2. Duim wijst naar voren (midden positie).
3. Duim wijst naar boven (circa 45 graden exorotatie en 30 graden supinatie).
4. Duim wijst naar achteren (max. exorotatie en max supinatie).


Foto D1

Foto D2

Foto D3

Foto D4

Schouderoefening abductie E: (staand)

Staande positie. In abductie (scaption). Isometrische kracht van de abductoren.

  • E1. 70% van de exorotatie en 70% van de supinatie.
  • E2. volle exorotatie en supinatie positie.

Ook mogelijk in volle endorotatie (empty can position = duim wijst naar beneden). Voor maximale belasting en training van de M. supraspinatus.


Foto E1

Foto E2

Schouderoefening abductie F: (staand)

F1: MSE staand. Duw elleboog naar buiten tegen de druk in van de linker hand, zie plaatje). Er vindt dus geen beweging plaats. 10 seconden vasthouden dan los en ontspannen laten hangen! Ook mogelijk tegen een wand. (isometrie)

F2: Zelfde weerstand als in F1 met elastische weerstand van de reebok tube. Elleboog gestrekt. duim wijst naar voren.


Foto F1

Foto F2

Schouderoefening abductie  G: (staand)

Isotonische krachttraining met pully machine. Houd de schouder laag en houd de rug recht. pols in een midden positie. Duim wijst naar voren. Langzaam tot aan de eind positie, zie plaatje 3. Dan terug naar de start positie, zie plaatje 1.


Foto G1

Foto G2

Foto G3

 

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.