Wacht niet te lang

Oefeningen slijmbeursontsteking

In het geval van een acute bursitis (slijmbeursontsteking) is één a twee dagen volledige rust absoluut noodzakelijk (te veel pijn). Er moet echter niet te lang gewacht worden met bewegen. Vaak is begeleiding van het herstel proces noodzakelijk om vervelende consequenties te vermijden.

Voorbeeldoefeningen

Professionele begeleiding raadzaam

Op deze pagina vindt u een aantal voorbeeldoefeningen die qua uitvoering, intensiteit en analyse begeleiding behoeven. Deze tests of oefeningen kunt u echter ook zelf starten en vaak doen, ik hoop dat u ze begrijpt. Als u niet zeker bent belt u dan of vraagt u per e-mail Ik heb altijd positieve reacties gekregen van mensen die zelf dit programma zijn gestart zonder begeleiding, die echter toen de pijnklachten vrijwel over waren toch voor behandeling kwamen ivm enige bewegingsbeperking.

Oefening 1

U zit op een kruk of op de rand van de bank. U pakt met de hand van de gezonde arm achter de rug de pols van de aangedane arm. Nu beweegt u de aangedane arm omhoog en iets in de richting van de gezonde zijde. Ook nu zal er wat pijn optreden. Deze grens dient u te respecteren echter ook hier geldt dat u niet voor de pijn moet stoppen, u mag wel wat dragelijke pijn voelen. (10 seconden)

Oefening 2

U ligt op de rug en u vouwt de handen. U legt de gevouwen handen op het voorhoofd of achter u op de grond/op het matras direct achter het hoofd. Nu tracht u de ellebogen naar elkaar toe te bewegen zo ver en zo goed dit gaat tot het maximum. De eindstand enkele seconden vasthouden (circa 5) en daarna de armen uit elkaar bewegen tot u tegen de pijngrens aan beweegt. Ook in deze eindstand die pijn zal doen enkele seconden blijven (circa 5).

Oefening 3

Vanuit zit of stand met de gezonde hand de aangedane elleboog vasthouden terwijl de aangedane arm rust op de onderarm van de gezonde arm. Nu de aangedane arm voor het lichaam naar de gezonde zijde bewegen tot aan / in de pijngrens. De pijn zult u voelen aan de buitenzijde van de arm vanaf de schouder misschien wel tot midden bovenarm of lager. Hou dit 10 tot 15 seconden vast. Daarna loslaten tot u geen pijn meer voelt.
Herhaal deze oefeningen per sessie 5 tot 10 x  2 tot 3 seesies per dag (oefeningen die ook indicatief zijn voor het ontstaan van een frozen shoulder en aanwezigheid van een slijmbeursontsteking als ze eindstandig alle 3 pijnlijk zijn).

Begeleiding

Het is raadzaam voor begeleiding te kiezen bij het proces van het verhelpen van een slijmbeursontsteking. Bewegen is erg belangrijk maar moet wel op de juiste manier gebeuren, met een intensiteit behorend bij uw herstelproces.

Oorzaak analyseren

De oorzaak van het ontstaan  van een slijmbeurs ontsteking moet uiteindelijk geanalyseerd worden. Het lijkt helemaal vanzelf te ontstaan echter er is vrijwel altijd een onderliggende oorzaak. Stel uw vraag, of schrijf u in bij de Paramedische Schouderkliniek.

Vraag het aan onze fysiotherapeuten

Wat uw (schouder) klacht ook is, wij behandelen deze effectief.

* verplicht veld.